Tips om te stoppen met roken en dit ook vol te houden

Net als iedere verslaving is het minderen of stoppen ervan ontzettend moeilijk. Een van de bekendste verslavingen is de rookverslaving. Ook al kun je het zien als een grote uitdaging, stoppen is niet onmogelijk. Het klinkt heel simpel, maar de beste manier is gewoonweg om nooit meer een sigaret op te steken. Omdat dit veel rokers het al benauwd krijgen wanneer ze dit horen, staan in dit artikel tips waarmee jij kan minderen met als doel om uiteindelijk voor altijd te kunnen stoppen met roken.

Gewoonten doorbreken

  • Vermijden

Misschien ben je gewend om tijdens je pauze naar buiten te gaan en een sigaret op te steken of een kop koffie te drinken met daarbij een sigaret. Probeer dit, voornamelijk in het begin, te vermijden. Ga in plaats daarvan een stuk wandelen, of drink thee in plaats van koffie. Die kleine aanpassingen in je gewoonte kunnen je al helpen om trek in een sigaret te vermijden.

  • Alternatieven

Een mogelijkheid om je rookgewoonte te onderbreken is door te kijken naar alternatieven. Neem in plaats van een sigaret een snoepje zoals een lolly of een kauwgum. Als je je eetgewoonten niet wil veranderen, dan kun je in het begin ook kiezen voor een rookalternatief. Je kan bijvoorbeeld een vape bestellen die je helpt bij het stoppen met roken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een vape 95% minder schadelijk is dan een normale sigaret.

  • Afleiding

Als je het gevoel krijgt dat je trek hebt in een sigaret dan kan het helpen om afleiding te zoeken. Dit kan je door het ergste moment heen helpen. Ga bijvoorbeeld een rondje fietsen, ga een huishoudelijk klusje doen of ga even lekker zingen of dansen op je favoriete liedje.

Maatregelen

Om consequent je rookverslaving aan te pakken is het ook van belang dat je maatregelen hiervoor treft. Haal alle asbakken uit huis, gooi je sigaretten weg en vertel tegen iedereen dat je gaat stoppen met roken. Zij kunnen je hier dan tevens in ondersteunen en kunnen je helpen in moeilijke periodes.

Startdatum

Bepaal voor jezelf een startdatum waarop je stopt. Plan deze niet direct in, maar plan deze 3 tot 4 weken vooruit zodat je je goed kan voorbereiden. Als het gaat om voorbereiding kun je deze dag in je agenda aanstrepen, zorg je dat je alle asbakken en sigaretten voor die tijd weg hebt gedaan en heb je al je naasten verteld dat je gaat stoppen. Ook al is de startdatum er geweest, een verleiding zal er altijd komen. Het is hierbij belangrijk dat alle excuses en verleidingen geen kans krijgen.

vape bestellen

No Replies to "Tips om te stoppen met roken en dit ook vol te houden"