Klantcontact via social media, e-mail en SMS

Voor bedrijven is het contact met klanten van een enorm groot belang. Het klantcontact vond vroeger plaats achter de schermen. Tegenwoordig zien we dat dit contact steeds meer naar de voorgrond verschuift. Zo hebben social media er bijvoorbeeld voor gezorgd dat bedrijven in het openbaar moeten reageren op vragen van klanten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan Twitter waar mensen bedrijven vragen kunnen stellen. Bedrijven die goed reageren en het probleem oplossen en de vraag daarmee beantwoordden ontvangen veel lof. Aan de andere kant heb je ook bedrijven die slecht omgaan met vragen. Deze bedrijven gaan vervolgens bloot voor een miljoenen publiek. Als laatste heb je ook nog de bedrijven die niet reageren. Wanneer er vaak dezelfde vraag komt vanuit de klant zal dit als zeer slecht worden ervaren. Klanten hebben nu eenmaal vragen en het is aan het bedrijf om deze te beantwoorden. Mochten bedrijven dit niet of niet goed genoeg doen dan is de kans groot dat het bedrijf klanten verliest en slechte publiciteit krijgt. Wat dat betreft is het maar goed dat social media er is. Zo worden bedrijven gedwongen om transparant te zijn.

E-mail voor het onderhouden van contact met de klant

Naast het contact via social media, hebben bedrijven ook contact met klanten via de e-mail. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de e-mails die je krijgt nadat je een bestelling hebt gedaan. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de reclamemails. Via deze e-mails zorgt het bedrijf voor de juiste informatievoorziening naar de klant toe. Dit geldt ook voor de reclamemails waarin het bedrijf de klant op de hoogte stelt van een bepaalde actie of een bepaald product. Dit kanaal kan ook worden ingezet om klanten te binden door in te zetten op gepersonaliseerde e-mails.

SMS als kanaal voor klantcontact

Vervolgens is er nog de optie om klanten te bereiken via hun smartphone. Dit kunnen bedrijven doen door gebruik te maken van een SMS API Nederland. Deze speciale API kan door bedrijven volledig zelf ingevuld worden. Zo kunnen logo’s en teksten gestandaardiseerd worden. Het gebruik van de SMS voor het klantcontact is ideaal wanneer er verificatiecodes gestuurd moeten worden of voor het versturen van de track en trace.

Lees ook:  Waar moet u op letten bij een nieuwe baan

No Replies to "Klantcontact via social media, e-mail en SMS"