Hoe optimaliseer je jouw linkbuilding strategie?

Linkbuilding, misschien wel een van de onduidelijkste aspecten van SEO. Welke link is goed en welke wil je juist niet naar jouw site toe hebben? Hoe belangrijk is diversificatie en in welke mate moet ik letten op het aantal bezoekers van een site? Veel van deze vragen kan geen enkele marketeer helemaal goed beantwoorden. Dit is zo omdat een eenduidig antwoord niet bestaat en als het bestond, is het bij de eerstvolgende update alweer achterhaald. In dit blog helpen we je op weg met een aantal handvaten, maar eerst moeten we een antwoord krijgen op de vraag: ”Wat is linkbuilding?”.

Wat is linkbuilding?

Om tot de juiste strategie te komen is het belangrijk om eerst even terug te gaan naar de basis. Linkbuilding is in principe het verkrijgen van relevante links van andere sites. Zie dit als een soort van referenties van collega’s of andere mensen met vakkennis. Dit overtuigt Google van jouw kennis en kunde. Hierdoor krijgt jouw site meer autoriteit en kom je dus makkelijker hoog in Google.

Kijk goed naar je huidige links

Wanneer je met linkbuilding aan de slag gaat, of je wil strategischer aan de slag met het bouwen van een linkprofiel, dan is het van belang om te weten waar je start. Bekijk dus eens kritisch de links die je tot dan toe hebt verzameld. Zijn ze relevant voor je site? Ziet Google dat ook zo? Komt niet alles van hetzelfde domein? Zitten er ook sites bij met een beetje autoriteit? Ga met deze vragen in je achterhoofd eens kritisch door je huidige links. Kun je niet het gewenste antwoord geven op alle vragen? Dan is de kans groot dat er wat mankeert aan je linkprofiel. Daarom kijk je of het gras groener is bij de buren.

Analyseer wat je concurrenten doen

Bovenaan komen in Google met linkbuilding is niet een bepaald stappenplan volgen. Vaak is het simpelweg ongeveer hetzelfde doen als de concurrentie, maar dan net iets beter. Vraag dus ook eens in bijvoorbeeld Majestic het linkprofiel op van je 3 grootste concurrenten. Hoeveel links hebben zij? Van hoeveel domeinen? Hoeveel autoriteit hebben die domeinen? Vanuit welke topics wordt er allemaal gelinkt? Wat voor links zijn het, blogs, linkpartners of startpagina’s?

Doe hetzelfde, maar dan beter

Wanneer je je concurrenten goed hebt bekeken, is de kans groot dat er een aantal grote verschillen te vinden zijn. Heb je minder links? Of links van lagere kwaliteit? Misschien gebruikt een concurrent wel veel relevante linkpartners, terwijl jij alleen maar op startpagina’s staat. Hoe dan ook, je ziet waarschijnlijk vrij snel waarin jij afwijkt van de concurrentie en wanneer je er vrij zeker van bent dat je niet rankt vanwege je linkbuilding, is de kans groot dat je hier mee aan de slag moet. Probeer dus eens je linkprofiel wat meer op dat van een concurrent te laten lijken en kijk wat er gebeurt. Maar let op! Linkbuilding is niet alles. SEO bestaat ook uit content en techniek. Pas dus altijd stukjes aan en gooi niet alles meteen rigoureus om. Blijf kleine aanpassingen maken en monitor dan het effect. Zo kom je uiteindelijk stap voor stap steeds dichter bij de top!

Lees ook:  Architectuur van Roermond

No Replies to "Hoe optimaliseer je jouw linkbuilding strategie?"