Wat doet een PR bureau?
De taak van een PR-bureau is hun cliënt te vertegenwoordigen. Ze worden ingehuurd door klanten die iets hebben waarvan ze willen dat het publiek ervan weet en die hulp nodig hebben om het op een effectieve manier naar buiten te brengen. Daartoe kunnen PR-bureaus dingen doen zoals interviews regelen, persberichten schrijven, of zelfs aangepaste websites voor hun cliënten maken indien nodig.
1. Wat doet een PR-bureau?
Een PR-bureau richt zich op het krijgen van free publicity, oftewel gratis publiciteit voor uw bedrijf. Het zorgt ervoor dat uw bedrijf meer zichtbaarheid en meer naamsbekendheid opbouwt. Een PR-bureau weet welke media voor uw bedrijf relevant zijn en hoe daar het beste uitgehaald kan worden. Al met al zorgt het voor meer bekendheid en zichtbaarheid binnen de doelgroep die voor uw bedrijf relevant is.
2. Hoe zorgt een PR-bureau voor free publicity?
PR-bureaus bieden klanten op verschillende manieren gratis publiciteit. Eén manier is door het schrijven van persberichten. Persberichten zijn geschreven aankondigingen die het publiek informeren over iets belangrijks dat gebeurd is met het bedrijf of individu. Ze worden meestal verstuurd naar journalisten en redacteuren van kranten, tijdschriften en online publicaties. Als het persbericht goed is mag het in zijn geheel gepubliceerd worden. Zo niet, dan mag de journalist er een deel van gebruiken of het herschrijven.
Een andere manier waarop PR-bedrijven gratis publiciteit verschaffen is door interviews te regelen met journalisten. Zij nemen contact op met journalisten van wie zij denken dat zij geïnteresseerd zouden zijn in een interview met de klant en werken vervolgens met de klant samen om het interview voor te bereiden. Zij volgen ook na publicatie van het interview met de journalist om zeker te zijn dat hij er tevreden mee is.
3. Waarom een PR-bureau inhuren?
Er zijn vele redenen om een PR-bureau in te huren. Misschien breidt uw bedrijf uit naar een nieuwe markt en heeft u hulp nodig om dit bekend te maken. Misschien doen er negatieve geruchten de ronde over uw bedrijf en wilt u de zaken rechtzetten. Of wilt u meer media-aandacht en de bekendheid van uw bedrijf vergroten? Wat u ook wilt op dat vlak, een PR-bureau kan het voor u regelen. Als u zich dus afvraagt: Wat doet een PR bureau? Dan kunnen wij daar alleen maar op zeggen: meer dan genoeg! Een goed PR-bureau kan een waardevolle aanwinst zijn.