Naast dat het design van jouw website belangrijk is, is het ook van belang om te prestaties van jouw website te monitoren. Door inzicht te krijgen in de bezoekers, het gedrag van de bezoekers en allerlei andere informatie over jouw website, kun je belangrijke conclusies trekken en vanuit daar weer verbeteringen realiseren. Een handige tool om inzicht te krijgen in de prestaties van jouw website is Google Analytics. Waarom deze tool zo belangrijk is en waarvoor je Google Analytics kunt gebruiken, leggen we allemaal uit in deze blog!
Waar wordt Google Analytics voor gebruikt?
Google Analytics is een gratis tool van Google. Met deze tool kan er op een eenvoudige manier alle activiteiten op een website worden gevolgd, zodat deze inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Het doel van Google Analytics is dat een duidelijk beeld wordt gecreëerd van alle data over jouw website. Zo kom je erachter waar eventuele kansen liggen of waar eventuele verbeteringen moeten worden gerealiseerd. Voorbeelden van vragen waar Google Analytics antwoord op kan geven is: Welke doelgroep komt op mijn website? Welk pad doorloopt deze doelgroep? Vanuit welke verkeersbron komt deze doelgroep? En waar verlaat deze doelgroep de website?
Kortom, met Google Analytics krijg je inzicht in de doelgroep, acquisitie, search console, het gedrag, de gebeurtenissen en de uiteindelijke conversies. Ideaal voor advertenties om bovenaan in Google te komen!
Waarom is Google Analytics handig?
Er zijn een aantal redenen waarom het gebruik van Google Analytics handig is. Ten eerst wil je erachter komen wat er allemaal afspeelt op jouw website. Zo kom je te weten wat bezoekers wel en vooral niet doen. Daar kan je dan in de toekomst weer op in spelen. Daarnaast krijg je door Google Analytics meer inzicht in de doelgroep op Google Analytics. Doordat jij erachter komt hoe de doelgroep op jouw website uitziet, kun je daar beter de marketingactiviteiten op afstemmen. Met behulp van Google Analytics krijg je inzichten in de resultaten van je huidige activiteiten op en voor jouw website, waardoor je deze in de toekomst kunt aanpassen en verbeteren. Wil jij het maximale uit jouw website halen? Dan is Google Analytics het zeker meer dan waard!
Het installeren van Google Analytics
Wil je gebruik gaan maken van Google Analytics? Dan moet je eerst nog even alles installeren! Ondanks dat dit moeilijk lijkt, is dit redelijk eenvoudig. Je maakt namelijk eerst een account aan bij Google Analytics. Vervolgens krijg je een trackingcode van Google, waardoor de prestaties van jouw website kunnen worden bijgehouden. Deze trackingcode moet worden geïnstalleerd op jouw website. Hoe dit precies gedaan moet worden, is afhankelijk van welke soort website je gebruikt. Heb je ondersteuning nodig bij Google Analytics of het bouwen van een website? Dan kan Vano ICT jou helpen!
Is jouw trackingcode geïnstalleerd? Dan kan het verzamelen van data beginnen!
Het gebruik van Google Analytics
Zoals we al eerder hadden benoemd, kan Google Analytics zorgen voor veel inzichten. Aangezien de mogelijkheden eindeloos lijken, is het als beginner lastig om te bedenken waar je moet beginnen. Daarom geven we hieronder een aantal vragen weer die jou kunnen helpen bij het creëren van inzichten.
- Hoe veel mensen bezoeken mijn website?
Dit kunnen zowel gebruikers (het aantal bezoekers op jouw website in een bepaalde periode) of het aantal sessies (het aantal keer dat een gebruiker op jouw website zit) zijn.
- Hoe komen de bezoekers op mijn website?
Hoe je bezoekers op je website komen, heeft betrekking op de acquisitie. Dit kan onder ander door middel van organisch verkeer, betaald verkeer, verwijzingsverkeer, direct verkeer of social media verkeer.
- Welke pagina’s zijn het meest bezocht en welke niet?
Door antwoord te geven op bovenstaande vraag kom je erachter welke pagina’s het meest populair zijn en welke misschien wat verbeterd kunnen worden.
- Welke acties vinden er plaats op de website?
Met behulp van Google Analytics krijg je inzicht in de acties en gedragingen van de bezoekers op jouw website. Zo kan je erachter komen of je bepaalde doelen hebt bereikt of niet.