Verhoog je sociale bewijskracht

Ondernemers met websites en webshops zullen weten dat tegenwoordig alles draait op digitale vindbaarheid en sociale bewijskracht. Consumenten kopen tegenwoordig veel online, maar voor ze een keuze maken zullen ze zich eerst altijd oriënteren. Het oriëntatieproces van de consument zal altijd bestaan uit zoeken naar reviews, de social media kanalen bekijken, kijken wat de concurrentie biedt en wat voor soort ondermeng je bedrijf is. Als dit negatief is zullen ze snel de keuze maken om niks te kopen bij en gaan dan naar de concurrent. Dit is uiteraard iets wat geen enkele ondernemer wil en daarom moet je zorgen dat je webshop of website aan bepaalde eisen voldoet. Hiervoor heb je verschillende strategieën, waar je gebruik van kan maken.

Strategieën

Er zijn verschillende strategieën wat je kan toepassen op je webshop en website. In deze blog gaan we een aantal principes van Cialdini benoemen. Cialdini is een Amerikaanse psycholoog en marketeer, die sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw een grote speler was in deze markten. Hij heeft dan ook wat boeken geschreven. Een van deze boeken heette `invloed` in dit boek benoemt Cialdini een aantal basis principes die we tot de dag van vandaag nog kunnen toepassen. In deze blog gaan we een aantal van deze principes benoemen.

Het principe van sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht houdt in dat mensen vanuit een sociaal perspectief met de flow meegaan. Dit principe stelt dat mensen kudde dieren zijn en altijd met mensen meegaan. Dit doen ze vooral als ze niet weten waar ze het over hebben en voor een keuze staan. Ze gaan ook vaker mee met de flow als ze in een bepaalde ongemakkelijke situatie geduwd worden. Als online onderneming kan je hier op inspelen door reviews en het goed te doen op social media. Als je dit goed doet zullen mensen altijd naar de reviews kijken en naar je social media kanalen, waardoor de keuze al eerder op jouw bedrijf valt.

Het principe van autoriteit

Mensen nemen sneller iets aan van bijvoorbeeld een bekend persoon of een infleuncer. Dit komt omdat veel mensen hun volgen en kennen, waardoor ze meer autoriteit hebben dan andere. Als onderneming kan je dit toepassen door bijvoorbeeld keurmerken te gebruiken en voor veel volgers op social media kanalen zorgen. Dit kan je ook psychologisch toepassen, als iemand een witte lab jas aandoet zullen mensen deze persoon al snel als een medisch expert zien. Psychologie en marketing gaan hierdoor hand in hand samen.

Meer sociale bewijskracht door een review website

Als je meer sociale bewijskracht wil hebben kan je ook een online review website benaderen. Deze review website zal dan een review voor een product, dienst of webshop maken. Door dit te doen kan de review website zorgen voor meer sociale bewijskracht en een eerdere vindbaarheid van jouw website, webshop of product/dienst. De mogelijkheid is er een review website kan altijd handig zijn om extra reviews te generen.

No Replies to "Verhoog je sociale bewijskracht"


    Got something to say?

    Some html is OK