Stoppen met pleasen in een relatie

Als je het moeilijk vindt om lief te zijn voor jezelf, heeft dit vaak meer consequenties in jouw leven dan je zo op het eerste gezicht denkt. Ben jij iemand die vooral de focus legt op de ander? Dan lijkt dat heel liefdevol. Toch doe je daar jezelf, maar ook jouw partner mee te kort. Jouw partner ligt continue onder jouw loep en jij staat niet in verbinding met jezelf. Is het misschien ook wel een ontsnapping? Zo hoef je immers niet naar jezelf te kijken…

Oorzaak

Onder het gedrag van pleasen ligt vaak verlatingsangst. Je wil dan voorkomen dat jouw partner een reden heeft om jou te verlaten. Met als gevolg dat je gedrag vertoont, waarvan je denkt dat jouw partner dit wil. Hiermee ga je al snel over jouw eigen grenzen. Vaak weet je ook niet goed wat jouw grenzen zijn.

De oorzaak van verlatingsangst ligt vaak in de jeugd of de kindertijd. Toch hoeft dit niet de oorzaak te zijn en het hoeft ook niet zo zijn dat je een hele zware slechte jeugd hebt gehad. Het gaat er ook niet om een schuld ergens bij iets of iemand neer te leggen.

Wat is verlatingsangst?

Het punt bij verlatingsangst is dat je ergens moeilijkheden ervaart om op een gezonde manier te hechten. Dat maakt vertrouwen en verbinden lastig. Verlatingsangst is een psychische aandoening. Men noemt verlatingsangst ook wel separatieangst. Het valt volgens de DMS-5 onder de ontwikkelingsstoornissen. In de DMS staat wat men onder een psychische ziekte verstaat. In de DMS zijn er criteria vastgelegd zodat er een meer eenduidig onderscheid is tussen wat men onder ‘normaal’ vindt vallen en ‘geestesziek’.

De eerste stap

Het wil niet zeggen dat als je verlatingsangst hebt, dat dit einde oefening is. Er zijn wel degelijk manieren om te werken aan een gezondere binding met jouw partner en te stoppen met pleasen. Er zijn wel veel stappen in te nemen. De eerste stap is wel om te starten met de juiste mindset en dat is zelfliefde. Als je leert van jezelf te houden is dat al een hele overwinning en brengt het je dichter bij het helen. Dat is waar het om gaat: de juiste mindset en het helen van jouw pijn. In feite is verlatingsangst ook angst vanuit oude pijn.

Concrete stappen

Er zijn veel manieren om meer van jezelf te leren houden, daarvan kun je er meerdere van toepassen. Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat bij jou resoneert. Mogelijke manieren zijn onder andere:

  • Het lezen van het boek ‘Liefdesbang’ van Hannah Cuppen.
  • Volgen van cognitieve gedragstherapie.
  • Volgen van schema therapie.
  • Het inbrengen van een vraag bij een familieopstelling.
  • Het volgen van een stilte retraite.

In het boek Liefdesbang lees je over zowel verlatingsangst als bindingsangst. Met dit boek leer je goed hoe de dynamiek werkt zowel bij jezelf als in een relatie. Cognitieve gedragstherapie en schema therapie zijn methoden die men vaak bij een psycholoog volgt. Bij een familieopstelling gaan andere mensen of soms voorwerpen staan, voor mensen uit jouw familie. Door de plek die ze krijgen en het gevoel dat dit oproept, ontstaan er inzichten bij diegene die een vraag heeft gesteld. Op deze manier kun je wellicht inzicht krijgen over waar jouw verlatingsangst vandaan komt.

Het volgen van een stilte retraite levert ook veel inzichten op. Hier ben je met jezelf. Dit zorgt er onder andere voor dat je gaat voelen wat jij voelt en gaat zijn. Dat is natuurlijk niet waar je makkelijk aan toekomt als je normaal jouw focus legt op het pleasen van jouw partner. Ga wel in stapjes en niet te snel. Als je het normaal al moeilijk vindt om elkaar twee dagen niet te zien, is een hele week retraite te heftig en te lang. Begin dan eerst met bijvoorbeeld elkaar twee dagen niet zien. Bouw het rustig op.

Tip? Kijk ook naar de video over verlatingsangst overwinnen:

No Replies to "Stoppen met pleasen in een relatie"