Nieuwe regel beperkt YouTubers reclame te maken

De Reclame Code Commissie heeft een nieuwe verwachtte regel met betrekking tot online sluikreclame aangenomen. Met deze regel wordt het verboden voor vloggers om sluikreclame toe te passen in hun video’s.

Aanmelden

Als eerste dient iedereen die op YouTube geld verdient zich aan te melden bij het Commisariaat voor de Media. Deze groep organisatie ziet toe op het gebruik van producten en diensten tegen betaling in de media. Wanneer je op tv een serie kijkt staat er aan het begin bijvoorbeeld wel eens dat er productplacement plaatsvindt. Voor YouTube zal er dan zoiets gelijks moeten gaan volgen. Echter, het blijft niet alleen bij YouTube ook andere onlinekanalen zullen eraan moeten geloven.

Tegenbetaling

Wanneer een YouTuber (Influencer) betaald wordt door een bedrijf om reclame te maken voor een product dan zal hij of zij dit moeten vermelden. Dit dient dan te gebeuren zowel voor en na de reclame boodschap. Zo mogen zij geen reclame meer maken voor producten of diensten zonder dit expliciet te vermelden. Bovendien mag de Influencer zijn of haar volgers niet meer aansporen om het product te kopen. Dit gebeurde namelijk erg veel. Voor kleine kinderen is deze sluikreclame dan ook iets wat zij niet snappen. Het is dan ook belangrijk dat deze groep daartegen in bescherming wordt genomen. Bovendien zien we aan de andere kant ook liever geen influencers van 9 of 10 jaar.

Kleren

Veel van die jonge Influencers lopen dan ook rondt in de meest dure kleding. Soms gesponsord, maar niet altijd. Deze kleding is dan ook eigenlijk meer iets voor scholieren en studenten. Dus niet echt voor mensen die nog op de basisschool zitten. Merkkleding is wel een echte trend binnen de modewereld op dit moment. Enkele voorbeeld van merkkleding zijn: Prada, Fendi en Malelions. Malelions is een nog iets onbekender merk maar toch wordt het steeds meer verkocht. Dit merk is gebaseerd op het concept van Streetwear.

 

Malelions

Steeds meer

Het gaat bij merkkleding niet alleen om een T-shirt, trui of een vest. Nee tegenwoordig is het hele pakket. Dus ook broeken, petjes, sokken, schoenen, tassen, ondergoed, zonnebrillen, handdoeken, zwembroeken en nog veel meer. Steeds meer ontwerpers van merkkleding kijken dus echt naar het hele plaatje.

 

Lees ook:  Creatief genieten

No Replies to "Nieuwe regel beperkt YouTubers reclame te maken"


    Got something to say?

    Some html is OK