Hoe schrijf je een werkplekinstructiekaart?

Meer dan negen op de tien arbeidsongevallen zijn te wijten aan menselijke fouten. Deze leiden tot ernstig letsel en kosten de industrie jaarlijks miljarden euro’s. Toch kan veel hiervan worden voorkomen met betere, duidelijkere werkplekinstructiekaart. In deze handleiding wordt uitgelegd hoe u werkinstructies of standaardprocedures schrijft en deze laat voldoen aan de wettelijke normen.

Werkplekinstructiekaarten maken

Weten hoe u werkplekinstructiekaarten of WIK’s duidelijk en beknopt voor uw collega’s kunt schrijven, zorgt ervoor dat ze precies weten hoe hun verschillende taken moeten worden uitgevoerd. Het verkleint het risico omdat de kans dat het fout gaat kleiner wordt. Tevens is het hebben van werkplekinstructiekaarten verplicht. Dit omvat zowel Nederlandse als Europese wetgeving. Het is dan ook zeer belangrijk om deze kaarten op te stellen.

De essentie van WIK’s

Zaken als gevaar, gezondheidsrisico’s, benodigde PBM’s en samenstellingen moeten op een werkplekinstructiekaart staan. Dit soort informatie moet voor uw medewerkers beschikbaar zijn als gebruiksklare instructiekaart. Daarnaast worden werkinstructiekaarten regelmatig gebruikt als een gemakkelijk beschikbare bron van beknopte informatie voor eerstehulpverleners die te maken hebben met een chemisch incident. WIK’s worden ook gebruikt voor andere doeleinden, zoals onderwijs- en trainingsactiviteiten en zijn de norm bij import en export van gevaarlijke stoffen.

Iedereen die binnen een bedrijf met (gevaarlijke) stoffen werkt, moet op de hoogte zijn van werkplekinstructiekaarten. Alle kennis over het werken met gevaarlijke stoffen wordt verzameld op 1 vel, een WIK.

Lees ook:  Wat zijn mestpompen en mestmixers en hoe gebruik je deze machines

No Replies to "Hoe schrijf je een werkplekinstructiekaart?"


    Got something to say?

    Some html is OK