Alles wat je moet weten over het uitlaatsysteem

Een uitlaatsysteem heeft veel verschillende functies. Onder andere brengt het verbetering in de prestaties van de motor en vermindert het de uitstoot. Ook vermindert een uitlaat het geluid dat de motor produceert. Hierdoor zal je auto geluid dus minder hard worden. In deze blog gaan we dieper in op de uitlaat en waar dit uit bestaat.

Over de uitlaat van je auto

De uitlaat van je auto heeft het vaker heel zwaar te verduren. Zo wordt het constant blootgesteld aan de verschillende weeromstandigheden, wat weer tot schade kan leiden. Onder andere vocht, pekel en sneeuw in de winter kunnen je uitlaat behoorlijk beschadigen. Het totale uitlaatsysteem is gemiddeld 3 meter lang, waarvan het grootste gedeelte niet zichtbaar is. In veel gevallen is alleen de einddemper zichtbaar en zit de rest verborgen. Het onderdeel zelf is heel flexibel en vangt hierdoor de trillingen van de auto op. Het uitlaatsysteem bestaat uit de onderstaande onderdelen.

De voorpijp, het spruitstuk en de tussendemper

Dit onderdeel zit vast gemonteerd aan de katalysator, turbo of spruitstuk. In de meeste gevallen bestaat de voorpijp uit een of twee buizen en deze verlopen vaker naar een buis die uiteindelijk bij de tussendemper of katalysator terecht komt. De gassen worden vanuit de voorpijp naar de katalysator of tussendemper afgevoerd. Het spruitstuk zorgt ervoor dat uitlaatgassen van de cilinder verzameld worden en teruggetrokken worden. Dit onderdeel is in de meeste gevallen gemaakt van staal en gietijzer. De tussendemper heeft als doel om de uitlaatgassen te vervoeren en af te koelen en het geluid te dempen. Samen met de katalysator zorgt deze voor tegendruk en dus merk je snel wanneer dit onderdeel kapot is. Op den duur kan het onderdeel gaan slijten en dat heeft te maken met weersomstandigheden waarmee het onderdeel in aanraking kan komen.

 

De einddemper, lambdasensor, katalysator en EGR klep

Allereerst de einddemper. Dit onderdeel is zichtbaar en zorgt voor het vervoeren van uitlaatgassen en dempen van geluid. In nieuwere auto’s kan dit onderdeel ook een visuele functie hebben. Hierdoor zijn er verschillende einddempers beschikbaar. De Lambdasensor meet het zuurstofgehalte in het uitlaatgas en geeft deze informatie door aan het motormanagementsysteem. De meting wordt ook wel lambdawaarde genoemd en is een indicator voor hoe effectief de verbranding is. Valt deze waarde buiten een vastgestelde grens? Dan zal het motormanagementsysteem dit corrigeren. Dan de katalysator, deze zorgt voor het neutraliseren van schadelijke stoffen. Een chemische reactie in de katalysator zorgt ervoor dat schadelijke stoffen onschadelijk worden en dus niet belastend voor het milieu zijn. Tot slot de EGR klep die zorgt dat het uitlaatgassen hergebruikt kunnen worden.

Gebruik altijd een Rvs-uitlaatsysteem

Zoals je kon lezen in deze blog, is het uitlaatsysteem zeer gevoelig voor schade. Daarom wordt er dan ook aangeraden om altijd gebruik te maken van een Rvs-uitslaatsysteem. Dit systeem is namelijk steviger en daardoor zal je minder onderhoud nodig hebben. Een Rvs-uitlaatsysteem zorgt er ook voor dat je langer kan genieten van je uitlaat en dus minder snel voor een vervanging moet gaan zoeken.

Lees ook:  Wat is het doel van een urenregistratie?

No Replies to "Alles wat je moet weten over het uitlaatsysteem"


    Got something to say?

    Some html is OK