De zes fases van online marketing
Bij online marketing wordt er gekeken naar de vorm van marketing van producten/diensten via internet. Hieronder vallen marketingvormen als zoekmachinemarketing, affiliate marketing, e-mail marketing, contentmarketing, virale marketing en marketing via social media. Onder het genereren van vaste klanten door middel van online marketing zult u 6 fases tegenkomen.
Online marketing fases
- In de eerste fase wordt de zoeker van uw product/dienst omgezet in een bezoeker. Dit houd in dat u niet op zoek gaat naar uw doelgroep, maar dat u gevonden wordt. Goede vindbaarheid in Google (zoekmachinemarketing) is onmisbaar geworden voor je onlinemarketingstrategie. Naast organische vindbaarheid is conversie ook erg belangrijk.
- Conversie wordt in de tweede fase onder de loep gelegd. In de tweede fase wilt u de bezoeker omzetten naar een lead. Door de aandacht van de bezoekers te trekken met een goed onderbouwde website. Door middel van conversiepagina’s kunt u leads genereren en deze transformeren tot warme leads via uw marketingfunnel.
- In de derde fase wordt er gekeken naar de sales. Hoe zet u een lead om in een klant? Door goede betaalprocessen toe te passen online kunt u een hoop conversie verkrijgen. Cashflow is de benzine van uw bedrijf, breng daarom uw omzet in versnelling door het toepassen van neuromarketing technieken en upselling. Hiermee kunt u uw orderwaarde en winstmarge verhogen.
- Bij de vierde fase wordt gekeken naar affiliate marketing. Door goede werknemers onder uw vleugel te nemen kunt u snel uw bezoekers, leads en klanten aantal opschalen. Door verschillende affiliates te werven kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf promoot wordt op een regelmatige basis. Zo kunt u ervoor zorgen voor een viraal effect in uw marketingstrategie.
- De vijfde fase gaat over membership waarbij een klant omgezet wordt tot een fan. In deze fase kunt u exponentieel groeien door het sneeuwbaleffect in uw omzet. Door een lidmaatschapsmodel toe te passen kunt u van uw klanten fans maken. Deze klanten komen dan terug voor aankopen.
- In de laatste fase gaat u van uw klantenbase een community creëren. Zo kunt u een klantenservice toepassen bij uw bedrijf. Door uw klanten een plaats te bieden waar zij gezamenlijk over uw merk of bedrijf kunnen communiceren zult u uw fans omzetten naar ambassadeurs.
Got something to say?