Zo regel jij de administratie het beste
Heb jij een eigen bedrijf of ben je een ondernemer? Dan ben je misschien bekend met boekhouden. Een goede boekhouding zorgt voor rust en overzicht en voorkomt extra kosten aan het einde van elk kwartaal of jaar. Daarnaast houd je overzicht over je gegevens en je financiƫle status. Rommelige rekeningen zijn de belangrijkste oorzaak van faillissementen voor startende ondernemers. Kun je wel wat tips gebruiken om je boekhouding op orde te houden? Check dan zeker even onderstaande tips!
Gebruik de juiste hulpmiddelen
Met checklisten digitaal te gebruiken, vereenvoudig en verduidelijk je de meest complexe processen en eisen in slechts enkele eenvoudige stappen. Met de softwaretool kun je niet alleen eenvoudig je workflows inrichten zoals bij de boekhouding bijvoorbeeld, maar ook de implementatie ervan eenvoudiger maken en minder foutgevoelig maken. Met checklisten digitaal versnel je bedrijfsprocessen door ze helder en duidelijk āāte organiseren, te structureren en eenvoudig te gaan gebruiken. Zo kun je met de juiste hulpmiddelen zoals checklisten digitaal, je processen van de boekhouding een stuk gemakkelijker maken! Bovendien zijn er tegenwoordig allerlei boekhoud-apps en scanners waarmee je alles handig en ten alle tijden kunt vastleggen. Dit is heel fijn, zo worden je gegevens direct beheerd en heb je altijd opgeslagen gegevens. Voor je btw- en inkomstenbelastingaangiften geldt daarnaast altijd de factuurdatum. Dit geldt ook voor facturen die je verstuurt naar klanten.
Waar moet je goed op letten?
Voor meer duidelijkheid moeten ondernemers werk en bedrijf scheiden. Open dus altijd een professionele rekening. Alle transacties van je bedrijf verlopen via deze rekening. Hiermee voorkom je dat je persoonlijke financiƫle gegevens verward raken met de financiƫle zaken van de onderneming. Als je alles apart houdt, hoef je niet alles lang te bewaren. Een bewaartermijn van zeven jaar voor de Belastingdienst is van toepassing op het besturen van je onderneming. Voor eenmanszaak is dat vijf jaar. Bovendien kun je je administratie digitaal opslaan, dus heb je gelukkig geen grote archiefkasten nodig. Hoe fijn is dat! Zorg bovendien dan er om de zoveel tijd eens een check wordt gedaan om te kijken of alle boekhouding er nog goed uitziet en zonder missende gegevens. Zo sta je straks niet voor ongewenste verrassingen!